dc.contributor.author |
Montes Toro, Daniel |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-04T22:43:21Z |
|
dc.date.available |
2024-01-04T22:43:21Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
localhost/xmlui/handle/11506/2295 |
|
dc.description |
Welcome to axis number 1, which intends to address and analyze the basic concepts to understand the meaning of the measurement and evaluation of skills and competencies. Through the axis question we seek to understand the differences and relationships established between measurement, evaluation and the concept of diagnosis as such, which is why we will begin by answering the questions: What is measurement in psychology? Why measure? What is psychological evaluation? Why evaluate? What is the difference or relationship between evaluating and diagnosing? Subsequently, a historical overview of the measurement and evaluation of aptitudes (with particular emphasis on intelligence) and competencies will be made, so that they can understand how sociocultural and scientific changes have influenced their evolution and the structure that they currently have. Finally, the structure and development of the aptitude tests are recognized. |
es |
dc.description.abstract |
Bienvenidos al eje número 1, que tiene la intención de abordar y analizar los conceptos básicos para comprender el significado de la medición y evaluación de las aptitudes y competencias. A través de la pregunta del eje se busca comprender las diferencias y relaciones que se establecen entre la medición, la evaluación y el concepto como tal de diagnóstico, razón por la cual iniciaremos respondiendo a los interrogantes: ¿Qué es medición en psicología?, ¿para qué medir?, ¿qué es evaluación psicológica?, ¿para qué evaluar?, ¿cuál es la diferencia o relación entre evaluar y diagnosticar? Posteriormente se pasará a hacer un recorrido histórico de la medición y evaluación de las aptitudes (haciendo particular énfasis en la inteligencia) y las competencias, de tal forma que puedan comprender como los cambios socioculturales y científicos han influido en su evolución y en la estructura que actualmente tienen. Finalmente se hace el reconocimiento de la estructura y desarrollo de las pruebas de aptitudes. |
es |
dc.language.iso |
es |
es |
dc.publisher |
U San Marcos |
es |
dc.relation.ispartofseries |
LEC RRHH;0027 2020 |
|
dc.subject |
Aptitudes |
es |
dc.subject |
Competencias |
es |
dc.subject |
Evaluación psicológica |
es |
dc.title |
¿Para qué medir?, ¿para qué evaluar? |
es |
dc.type |
Objeto de aprendizaje |
es |
dc.type |
Lectura |
es |