DSpace Repository

Tendencias del fundraising y su autonomía disciplinar

Show simple item record

dc.contributor.author Uribe Roldan, Jorge
dc.date.accessioned 2024-08-23T01:34:21Z
dc.date.available 2024-08-23T01:34:21Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri localhost/xmlui/handle/11506/2655
dc.description The purpose of this axis is to bring to the level of practical application, the “science” of fundraising together with its techniques and mechanisms for fundraising so that a social innovation project can successfully meet its objectives framed in the context of development and social change. However, from the point of view of the objectives of this Master's degree and especially in the contexts of Colombian training and professional development, there are some difficulties that this course seeks to remedy in some way: In the first instance, fundraising, in simply put, is not considered in the country as an academic and professional discipline, and it has generally been assimilated to a simple accidental and in some way improvised technique to raise funds, without having its own deontological codes from which research can be derived in its own disciplinary field. This is not the case in the United States, where in the middle of the last century, and based on philanthropic actions closely linked with the business sector and the growing willingness of American citizens in general and third sector organizations to donate to social causes, as mentioned in axis 1, a whole axiological and conceptual body was developed academically and professionally to reach American donor communities, as well as the development of a science with its own methods to raise funds by true fundraising professionals (American perspective). Nor in Spain, where in the last 15 years it has developed as a profession through the strengthening of professional associations and training entities, including universities, which effectively consider fundraising as an independent discipline in development that complements the action of the State or the private sector in consolidating the Welfare State (European-Continental Perspective). Secondly, there is no clear recognition of the role of the fundraiser, understood as a professional who responds and behaves autonomously to make decisions, knowledgeable of a systemic body of knowledge and skills that characterize him and differentiate him from other professionals, who self-regulates and identifies himself as a professional and responds with an ethical sense, altruism and dedication, in the service of his profession. In many places, and Colombia is no exception, he is assimilated to a public relations professional or social marketing expert. es
dc.description.abstract El propósito de este eje es traer al plano de la aplicación práctica, la “ciencia” del fundraising junto con sus técnicas y mecanismos para la captación de fondos para que un proyecto de innovación social cumpla sus objetivos de manera exitosa enmarcado en el contexto del desarrollo y el cambio social. Sin embargo, desde el punto de vista de los objetivos de esta Maestría y especialmente en los contextos de formación y desarrollo profesional colombianos se encuentran algunas dificultades que este curso busca en cierta forma remediar: En primera instancia, el fundraising, a secas, no es considerado en el país como una disciplina académica y profesional, y por lo general se le ha asimilado a una simple técnica accidental y en cierta forma improvisada para captar fondos, sin que cuente con sus propios códigos deontológicos de los cuales se puedan derivar investigaciones en su propio ámbito disciplinario. Esto no es así en Estados Unidos, donde a mediados del siglo pasado, y a partir de acciones filantrópicas ligadas estrechamente con el sector empresarial y la creciente voluntad de los ciudadanos americanos en general y las organizaciones del tercer sector de donar a causas sociales, como se mencionó en el eje 1, se desarrolló académica y profesionalmente todo un cuerpo axiológico y conceptual para llegar a comunidades de donantes americanos, así como el desarrollo de una ciencia con sus propios los métodos para captar recursos por parte de verdaderos profesionales del fundraising (perspectiva americana). Tampoco en España, donde en los últimos 15 años se ha desarrollado como profesión a través del fortalecimiento de asociaciones profesionales y entidades de formación, incluso universidades, que efectivamente consideran el fundraising como una disciplina independiente en desarrollo que complementa la acción del Estado o del sector privado en la consolidación del Estado del Bienestar (Perspectiva Europeo-Continental). En segundo lugar, no existe un reconocimiento claro sobre el papel del fundraiser, entendido como un profesional que responde y se comporta con autonomía para tomar decisiones, conocedor de un cuerpo sistémico de conocimientos y habilidades que lo caracterizan y diferencian de otros profesionales, que se autorregula e identifica como profesional y responde con sentido ético, altruismo y dedicación, al servicio de su profesión. En muchos lugares, y Colombia no es la excepción, se le asimila a un profesional de las relaciones públicas o experto en mercadeo social. es
dc.language.iso es es
dc.publisher U San Marcos es
dc.relation.ispartofseries LEC INNO;0004 2022
dc.subject Redes sociales es
dc.subject Marketing digital es
dc.subject Fundraising es
dc.title Tendencias del fundraising y su autonomía disciplinar es
dc.type Objeto de aprendizaje es
dc.type Lectura es


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account