dc.contributor.author |
Darcia García, Francisco |
|
dc.date.accessioned |
2024-03-20T23:10:31Z |
|
dc.date.available |
2024-03-20T23:10:31Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
localhost/xmlui/handle/11506/2462 |
|
dc.description |
This report focuses on investigating the pedagogical mediation strategies that English teachers use to work with students who have dyslexia, in order to contribute to the improvement of pedagogical approaches and strengthen the teaching and learning processes. at the Center for Personalized Educational Research and Development (CIDEP), during the Second Semester, 2023; all this with the objective of opting for the Bachelor's degree in Teaching at the Universidad San Marcos (USAM).
Dyslexia is a common learning disorder, and teachers need effective strategies to care for students who have this condition. Furthermore, it cannot be ignored that teaching English to students with dyslexia can present additional challenges, and knowledge of appropriate pedagogical strategies can significantly improve their learning and educational experience.
This project is aimed at English teaching educators, both at the CIDEP institute and at other educational institutions nationwide; since working with students with dyslexia implies that the teacher introduces changes in their pedagogical mediation, with the aim of supporting all students who have this condition. The study may also be relevant to school administrators, special education professionals, and parents of children with dyslexia. Finally, this project can provide useful information for designers of curriculum and teaching materials.
The purpose of this research is to explore and describe the pedagogical mediation strategies used in teaching English with students with dyslexia. The aim is to identify effective practices and suggest improvements where necessary, through an educational proposal. It is intended to provide a knowledge base that teachers and other education professionals can use to improve their teaching and learning practices and support all students with dyslexia. This project consists of six chapters. Chapter 1 presents the introduction and context of the study, which involves the problem statement, research objectives, background, projections, among others. Chapter 2, which corresponds to the Theoretical Framework, provides a detailed review of the literature on dyslexia, pedagogical mediation and teaching English to all students with dyslexia. Chapter 3 describes the methodology used for data collection and analysis. Chapter 4 presents the results obtained from the research carried out, they are discussed in the context of the reviewed literature. Chapter 5 presents the educational proposal which is based on the synthesis of the results of the study and the theories reviewed in the Theoretical Framework, designing a personalized and adapted pedagogical guide to contribute to the improvement of pedagogical mediation strategies in the teaching English to work with students with dyslexia at the CIDEP institute. This proposal includes activities, techniques and support materials that allow for inclusive and effective teaching. Finally, Chapter 6 provides the conclusions of the research and offers recommendations for future practice and further research. |
es |
dc.description.abstract |
El presente informe se centra en investigar las estrategias de mediación pedagógica que utilizan las personas docentes de inglés para trabajar con las personas estudiantes que presentan dislexia, con el fin de contribuir en la mejora de los enfoques pedagógicos y fortalecer los procesos de enseñanza y aprendizaje, en el Centro para la Investigación y Desarrollo Educativo Personalizado (CIDEP), durante el II Cuatrimestre, 2023; todo esto con el objetivo de optar por el grado de Licenciatura en Docencia de la Universidad San Marcos (USAM).
La dislexia es un trastorno de aprendizaje común, y las personas docentes necesitan estrategias efectivas para atender a las personas estudiantes que presentan esta condición. Además, se no se puede dejar de lado que la enseñanza del inglés a los estudiantes con dislexia puede presentar desafíos adicionales, y el conocimiento de las estrategias pedagógicas adecuadas puede mejorar significativamente su aprendizaje y su experiencia educativa.
Este proyecto está dirigido a los educadores de la enseñanza del inglés, tanto del instituto CIDEP como de otras instituciones educativas a nivel nacional; ya que el trabajo con las personas estudiantes con dislexia implica que la persona docente introduzca cambios en su mediación pedagógica, con el objetivo de apoyar a las todas las personas estudiantes que presentan eta condición. El estudio también puede ser relevante para los administradores escolares, los profesionales en educación especial y los padres de niños y niñas con dislexia. Finalmente, este proyecto puede proporcionar información útil para los diseñadores de currículo y materiales de enseñanza.
La finalidad de esta investigación es explorar y describir las estrategias de mediación pedagógica utilizadas en la enseñanza de inglés con personas estudiantes con dislexia. Se busca identificar las prácticas efectivas y sugerir mejoras donde sea necesario, esto por medio de una propuesta educativa. Se pretende proporcionar una base de conocimientos que los profesores y otros profesionales de la educación puedan utilizar para mejorar sus prácticas de enseñanza y aprendizaje y apoyar a todas las personas estudiantes con dislexia. Este proyecto consta de seis capítulos. El Capítulo 1 presenta la introducción y el contexto del estudio, que implica el planteamiento del problema, los objetivos de investigación, antecedentes, proyecciones, entre otros. El Capítulo 2 que corresponde al Marco Teórico, se proporciona una revisión detallada de la literatura sobre la dislexia, la mediación pedagógica y la enseñanza de inglés a todas las personas estudiantes con dislexia. En el Capítulo 3 se describe la metodología utilizada para la recopilación y análisis de datos. El Capítulo 4 presenta los resultados obtenidos de la investigación realizada, se discuten en el contexto de la literatura revisada. En el Capítulo 5 se presenta la propuesta educativa la cual se basa en la síntesis de los resultados del estudio y las teorías revisadas en el Marco Teórico, diseñando una guía pedagógica personalizada y adaptada para contribuir con la mejora de las estrategias de mediación pedagógica en la enseñanza de inglés para trabajar con las personas estudiantes con dislexia en el instituto CIDEP. Esta propuesta incluye actividades, técnicas y materiales de apoyo que permitan una enseñanza inclusiva y efectiva. Finalmente, en el Capítulo 6 se proporcionan las conclusiones de la investigación y ofrece recomendaciones para la práctica futura y la investigación adicional. |
es |
dc.language.iso |
es |
es |
dc.publisher |
U San Marcos |
es |
dc.relation.ispartofseries |
TFG LIC DOC;0021 2023 |
|
dc.subject |
Enseñanza del inglés |
es |
dc.subject |
Mediación pedagógica |
es |
dc.subject |
Dislexia |
es |
dc.title |
Estudio sobre las estrategias de mediación pedagógica que utilizan las personas docentes de inglés para trabajar con las personas estudiantes que presentan dislexia, en Centro para la Investigación y Desarrollo Educativo Personalizado (CIDEP), durante el II Cuatrimestre, 2023 |
es |
dc.type |
Tesis |
es |