dc.contributor.author |
Universidad San Marcos |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-05T23:08:47Z |
|
dc.date.available |
2021-08-05T23:08:47Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://repositorio.usam.ac.cr/xmlui/handle/11506/1220 |
|
dc.description |
Information and communication technologies (ICT) in 21st century societies have taken an important place in people's lives and in social dynamics, such as their impact on the local and national economy. ICTs have created many opportunities for developing economies, however, they also represent challenges and drawbacks, for example, the digital divide. ICTs have contributed to the development of a new economy, this one is characterized by being: informational, global, having network operation and by the global development and circulation of financial capital through electronic transactions. As for the information society, this does not refer exclusively to a technological issue, but refers to new forms of organization of economies and societies, the context of the information society is characterized by presenting the following features : exuberance, omnipresence, radiation, speed, multilaterality / centrality, interactivity / one-sidedness, inequality, heterogeneity, disorientation and passive citizenship. |
es |
dc.description.abstract |
Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en las sociedades del Siglo XXI han tomado un importante lugar en la vida de las personas y en las dinámicas sociales, tal como su impacto en la economía local y nacional. Las TIC han creado muchas oportunidades para las economías en desarrollo, sin embargo, también representan retos e inconvenientes, por ejemplo, la brecha digital. Las TIC han contribuido al desarrollo de una nueva economía, esta se caracteriza por ser: inforacional, global, poseer funcionamiento de red y por el desarrollo y circulación globales de capital financiero mediante transacciones electrónicas. En cuanto a la sociedad de la información, esta no se refiere exclusivamente a un asunto tecnológico, sino que hace referencia a nuevas formas de organización de las economías y las sociedades, el contexto de la sociedad de la información se caracteriza por presentar los siguientes rasgos: exuberancia, omnipresencia, irradiación, velocidad, multilateralidad/centralidad, interactividad/unilateralidad, desigualdad, heterogeneidad, desorientación y ciudadanía pasiva. |
es |
dc.language.iso |
es |
es |
dc.publisher |
USAM |
es |
dc.relation.ispartofseries |
LEC EDU;0021 2020 |
|
dc.subject |
Educación |
es |
dc.subject |
Ciencias de la educación |
es |
dc.subject |
Sociología de la educación |
es |
dc.subject |
Sociedad de la información |
es |
dc.subject |
Tecnología de la información |
es |
dc.subject |
Teoría de la educación |
es |
dc.title |
Sociedad de información y el conocimiento |
es |
dc.type |
Objeto de aprendizaje |
es |
dc.type |
Lectura |
es |