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La narrativa estratégica, elemento clave de la comunicación social y empresarial

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dc.contributor.author Uribe Roldan, Jorge
dc.date.accessioned 2024-08-23T01:36:55Z
dc.date.available 2024-08-23T01:36:55Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri localhost/xmlui/handle/11506/2656
dc.description This axis leads us to the communicative intentionality, a fundamental element of all strategic fundraising action and corporate social responsibility. The premise on which this axis rests is based on the idea of effective communication, which in modern business terms, is known as strategic narrative. Convincing, mobilizing and materializing the action of donation based on a compelling story that, in addition to moving, generates commitment. This is not about implementing a good marketing and communication strategy typical of traditional business management, but also about mobilizing the action and social commitment of individuals and society as a result of a narrative, contained in a story that engages the target audience through a compelling message. Therein lies the success of fundraising as a strategy and as a technique. Likewise, therein lies the foundation of the current corporate social responsibility strategies, which have evolved into sustainability strategies, which today mobilize the general public in the case of NGOs, and stakeholders in the case of companies. In this sense, the key question of this axis has two perspectives that converge in the way of communicating to mobilize the action of individuals around a common objective: sustainable human development. The first perspective, resulting from the results of the practical application of the previous axis, is how to establish an effective communication strategy that manages to reach a target audience “donor”, ​​or as described in step No. 15 of the guide used in the previous axis, what should be the basic architecture of your fundraising campaigns under an equation whose result is the emotion for mobilization? The second perspective, resulting from the results of the analysis of the context of axis 2, is the way in which companies manage to narrate their business strategy and engage their stakeholders to commit them to their sustainability objectives, understood under the triple dimension of the economic, social and environmental aspects of their strategic operations. The answer: NGOs and social innovation companies, through fundraising campaigns, and multinational companies, through sustainability reports. Both key communication instruments, supported by a clear strategic narrative, are the fundamental objective of this axis. es
dc.description.abstract Este eje nos lleva a la intencionalidad comunicativa, elemento fundamental de toda acción estratégica de fundraising y de responsabilidad social empresarial. La premisa sobre la cual descansa este eje se basa en la idea de la comunicación efectiva, que en términos empresariales modernos, se conoce como la narrativa estratégica. Convencer, movilizar y materializar la acción de donación a partir de un relato contundente que, además de emocionar, genere compromiso. Aquí no se trata de ejecutar una buena estrategia de mercadeo y comunicación propia de la gestión empresarial tradicional, sino, además, movilizar la acción y el compromiso social de los individuos y la sociedad como resultado de una narrativa, contenida en un relato que engancha al público objetivo mediante un mensaje contundente. Ahí radica el éxito de fundraising como estrategia y como técnica. Igualmente, allí se fundamentan las actuales estrategias de responsabilidad social empresarial, las cuales han evolucionado en estrategias de sostenibilidad, que hoy movilizan al público en general en el caso de las oenegés, y a los stakeholders en el caso de las empresas. En ese sentido, la pregunta clave de este eje tiene dos perspectivas que convergen en la forma de comunicar para movilizar la acción de los individuos en torno a un objetivo común; el desarrollo humano sostenible. La primera perspectiva, producto de los resultados de la aplicación práctica del eje anterior, es cómo establecer una estrategia de comunicación efectiva que logre acercar a un público objetivo “donante”, o como la describe el paso No. 15 de la guía utilizada en el eje anterior, ¿cuál debe ser la arquitectura básica de tus campañas de fundraising bajo una ecuación cuyo resultado es la emoción para la movilización? La segunda perspectiva, producto de los resultados del análisis del contexto del eje 2, es la manera como las empresas logran narrar su estrategia empresarial y enganchar a sus stakeholders para comprometerlos con sus objetivos de sostenibilidad, entendidos bajo la triple dimensión de lo económico, social y ambiental de sus operaciones estratégicas. La respuesta: Las oenegés y las empresas de innovación social, mediante campañas de fundraising, y las empresas multinacionales, mediante reportes de sostenibilidad. Ambos instrumentos de comunicación claves, apalancados por una narrativa estratégica clara, son el objetivo fundamental de este eje. es
dc.language.iso es es
dc.publisher U San Marcos es
dc.relation.ispartofseries LEC INNO;0005 2022
dc.subject Comunicación social es
dc.subject Comunicación empresarial es
dc.subject Fundraising es
dc.title La narrativa estratégica, elemento clave de la comunicación social y empresarial es
dc.type Objeto de aprendizaje es
dc.type Lectura es


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