dc.contributor.author |
Gómez Umaña, Norman Vinicio |
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dc.date.accessioned |
2024-02-19T19:14:52Z |
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dc.date.available |
2024-02-19T19:14:52Z |
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dc.date.issued |
2022-08 |
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dc.identifier.uri |
localhost/xmlui/handle/11506/2434 |
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dc.description |
The following work seeks to develop a teaching brochure for better identification, assimilation and production of the English vowel sounds represented by the letter “a” in monosyllabic words for fourth-level students of public primary education. The aim is to create printed material that includes explanations, examples, practices and exercises in sound production and discrimination. The teaching of English in the Costa Rican public system is divided into different areas, but greater emphasis has always been placed on vocabulary, grammar and speaking skills. For this reason, pronunciation is left aside, which under a communicative teaching approach could be counterproductive in learning a second language, in this case English. In this language, pronunciation is vital for proper and intelligible communication, especially in one-syllable words. For example, a different vowel sound in a word may mean something completely different. Especially in oral communication, the same thing that happens in the real world, where you cannot read what someone may be saying. As mentioned above, this booklet is intended for fourth grade students. Students in their first year of the second cycle of basic education can already analyze and understand more technical and abstract concepts related to the language. The brochure can be used as accompanying and reinforcing material for the lessons. The creation of this brochure aims to provide didactic support to both teachers and students to achieve a better approach to the study of the phonetics of English, starting with the vowel sounds represented by the letter “a” in monosyllabic words. The study of these words as units will help students write or produce simple sentences with words that contain these sounds. In this way, it will be possible to work with an explicit approach that goes from the general to the specific. In the project, different parts can be identified such as the introduction, where the importance of the topic and the state of the matter are explained, the theoretical framework that reviews the theoretical information about the teaching of pronunciation and the characteristics of the chosen vocal sounds. Also, in the methodological framework, the procedures carried out for the preparation of the brochure will be explained, the conclusions detailing what was learned and observed during the realization of the didactic resource and finally the proposal prepared. For the proposal, the finished resource will be shown including clear explanations of each sound, examples of linguistic environments where the vowels occur, examples of words with the sounds, among others. The aim is to be able to follow up on the project and cover the other vocal sounds and their occurrences in different linguistic environments. |
es |
dc.description.abstract |
El siguiente trabajo busca la elaboración de un folleto didáctico para una mejor identificación, asimilación y producción de los sonidos vocales del inglés representados por la letra “a” en palabras monosilábicas para estudiantes de cuarto nivel de la educación primaria pública. Se pretende confeccionar un material impreso que incluya explicaciones, ejemplos, prácticas y ejercicios de producción y discriminación de sonidos. La enseñanza del inglés en el sistema público costarricense se divide en distintas áreas, pero siempre se le ha dado mayor énfasis al vocabulario, la gramática y la habilidad del habla. Por esta razón, la pronunciación se deja de lado, lo cual bajo un enfoque de enseñanza comunicativo podría ser contraproducente en el aprendizaje de una segunda lengua, en este caso inglés. En este idioma, la pronunciación es vital para una comunicación apropiada e inteligible, especialmente en palabras de una sílaba. Por ejemplo, un sonido vocal distinto en una palabra puede significar algo totalmente diferente. Especialmente, en la comunicación oral, la misma que sucede en el mundo real, dónde no se puede leer lo que alguien pueda estar diciendo. Cómo se mencionó anteriormente, este folleto va dirigido a estudiantes de cuarto grado. Los estudiantes al cursar su primer año del segundo ciclo de la educación básica ya pueden analizar y comprender conceptos más técnicos y abstractos relacionados con el idioma. El folleto se podrá utilizar como material de acompañamiento y refuerzo de las lecciones. La realización de este folleto pretende brindar un apoyo didáctico tanto a docentes y estudiantes para lograr un mejor acercamiento al estudio de la fonética del inglés, empezando con los sonidos vocales representados por la letra “a” en palabras monosilábicas. El estudio de estas palabras como unidades servirá para que los estudiantes puedan redactar o producir oraciones simples con palabras que contengan esos sonidos. De esta manera, se podrá trabajar con un enfoque explícito que vaya de lo general a lo específico. En el proyecto se podrán identificar distintas partes tales como la introducción, dónde se expone la importancia del tema y el estado de la cuestión, el marco teórico que realiza un repaso de la información teórica acerca de la enseñanza de la pronunciación y las características de los sonidos vocales escogidos. También, en el marco metodológico se expondrán los procedimientos realizados para la elaboración del folleto, las conclusiones dónde se detalla lo aprendido y observado durante la realización del recurso didáctico y finalmente la propuesta elaborada. Para la propuesta se mostrará el recurso finalizado incluyendo explicaciones claras de cada sonido, ejemplos de ambientes lingüísticos dónde suceden las vocales, ejemplos de palabras con los sonidos, entre otros. Se pretende poder darle seguimiento al proyecto y cubrir los demás sonidos vocales y sus ocurrencias en los distintos ambientes lingüísticos. |
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dc.language.iso |
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es |
dc.publisher |
U San Marcos |
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dc.relation.ispartofseries |
TFG LIC DOC;0022 2022 |
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dc.subject |
Enseñanza del inglés |
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dc.subject |
Fonética |
es |
dc.subject |
Educación general básica |
es |
dc.title |
Elaboración de un folleto didáctico sobre las vocales en inglés representadas por la letra A en palabras monosilábicas para estudiantes de cuarto grado del II ciclo de la educación general básica |
es |
dc.type |
Tesis |
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