DSpace Repository

Marco del gobierno y estrategia de TI. Parte II

Show simple item record

dc.contributor.author Ramírez Loría, Luis
dc.date.accessioned 2023-10-10T00:41:02Z
dc.date.available 2023-10-10T00:41:02Z
dc.date.issued 2021-03
dc.identifier.uri localhost/xmlui/handle/11506/2095
dc.description In the first module on IT Governance, the bases of the concepts of Governance, Information Technologies, practices, frameworks and industry standards on the organization of IT areas and on the alignment of objectives, resources, projects were reviewed. and activities of this area with the organization of the company to which they provide their services, fundamental elements for Governance. In this second part, reading two of the module, topics associated with the management of the strategy, processes and techniques for the alignment between IT strategy and business strategy are addressed, as well as the objectives of the ISO/IEC 38500 standard related to definition of scope, benefits and models of an IT Government, seeking to establish what the benefits are of the application of this standard. With the above, we seek to fulfill the learning objective in which the student manages to notice and recognize aspects of the IT industry that are required for their contribution to organizations as future professionals, to apply knowledge about Governance, support in the generation of policies and guidelines for an IT Governance system and the strategic management associated with the process, and with this ensure that both the professional and the Information Technology area manage to generate value for organizations from a strategic, professional or operational field, and therefore contribute to the growth of technology as a new driver of the country's industry. es
dc.description.abstract En el primer módulo sobre Gobierno de TI, se repasaron las bases sobre los conceptos de Gobierno, Tecnologías de Información, prácticas, marcos y estándares de la industria sobre la organización de las áreas de TI y sobre el alineamiento de los objetivos, recursos, proyectos y actividades de esta área con la organización de la empresa a la cual brindan sus servicios, elementos fundamentales para la Gobernanza. En esta segunda parte, lectura dos del módulo, se abordan temas asociados a la gestión de la estrategia, procesos y técnicas para el alineamiento entre estrategia de TI y estrategia de negocio, así como los objetivos de la norma ISO/IEC 38500 relacionados con la definición de alcances, beneficios y modelos de un Gobierno de TI, buscando establecer cuáles son los beneficios de la aplicación de este estándar. Con lo anterior se busca cumplir el objetivo de aprendizaje en el cual el estudiante logre advertir y reconocer sobre aspectos de la industria de TI que son requeridos para su aporte a las organizaciones como futuros profesionales, para aplicar los conocimientos sobre Gobernanza, apoyar en la generación de políticas y lineamientos para un sistema de Gobierno de TI y la gestión estratégica asociada al proceso, y con esto asegurar que tanto el profesional como el área de Tecnología de Información logren generar valor a las organizaciones desde un ámbito estratégico, profesional o bien operativo, y por tanto coadyuvar el crecimiento de la tecnología como un nuevo impulsor de la industria del país. es
dc.language.iso es es
dc.publisher U San Marcos es
dc.relation.ispartofseries LEC ING SIST;0006 2021
dc.subject Tecnología de la información es
dc.subject Gestión del conocimiento es
dc.subject Gobierno corporativo es
dc.subject Cobit es
dc.subject Gobierno de TI es
dc.title Marco del gobierno y estrategia de TI. Parte II es
dc.type Objeto de aprendizaje es
dc.type Lectura es


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account