dc.contributor.author |
Delgado, Javier Enrique |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-07T01:47:55Z |
|
dc.date.available |
2023-06-07T01:47:55Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
localhost/xmlui/handle/11506/1927 |
|
dc.description |
The producer theory, from the microeconomic approach, seeks to analyze the interactions between the dynamics of the factors of production, the means of transformation and the mechanisms of placement of goods in the market, as well as the means to optimally manage the exchange. When the production decision is made through entrepreneurship, individuals decide to organize themselves into companies in order to offer goods and services to the public through the productive process of transformation, which requires the use and consumption of inputs, energy and factors. This decision involves the analysis and application of two fundamental concepts: effectiveness and efficiency. In the previous axis we analyzed a part of consumer theory, with reference to the study of decision making to satisfy our needs. We sketched a hint of what we will deal with in this axis with respect to the producer's theory. This foretaste was given with the Law of supply, a fundamental principle of the behavior of individuals when we are in a production situation, the way we make decisions about the factors we possess and how we guarantee the supply of some good or service. In this axis we will go inside the firms, the companies, we will analyze how the economic theory approaches the understanding of the entrepreneur's decisions with the same purpose as it does when it analyzes the consumer, the welfare. For this, we will define the economic variables involved in the manager's decisions, stopping at the cost structure, always from the integral analysis of the economic science, the analytical, the graphic and the mathematical formalization. This is an axis where the application of microeconomics to business decision making is perceived in a better way. Along this axis, the different types of costs, the terms and stages of the life cycle of the company and the technical and fundamental indicators to make decisions such as expansion, production increase, maintenance or even the point of closure will be explained. It is an axis with a direct practical intention, which will help to ground the concepts for direct use in business decision making. |
es |
dc.description.abstract |
La teoría del productor, desde el enfoque microeconómico, busca analizar las interacciones entre la dinámica de los factores de producción, los medios de transformación y los mecanismos de colocación de los bienes en el mercado, así como los medios para gestionar de manera óptima el intercambio. Cuando se toma la decisión de producción a través del espíritu emprendedor los individuos deciden organizarse en empresas para, por medio del proceso productivo de transformación, ofrecer al público bienes y servicios, lo cual requiere el uso y consumo de insumos, energía y factores. Esta decisión implica el análisis y la aplicación de dos conceptos fundamentales: la eficacia y la eficiencia. En el eje anterior analizamos una parte de la teoría del consumidor, con referencia al estudio de la toma de decisiones para satisfacer nuestras necesidades. Dejamos esbozado un indicio de lo que trataremos en este eje con respecto a la teoría del productor. Este abrebocas se dio con la Ley de oferta, un principio fundamental del comportamiento de los individuos cuando estamos en una situación de producción, la manera como tomamos las decisiones sobre los factores que poseemos y cómo garantizamos la oferta de algún bien o servicio. En este eje nos adentraremos al interior de las firmas, las empresas, analizaremos cómo la teoría económica aborda la comprensión de las decisiones del empresario con el mismo fin que lo hace cuando analiza al consumidor, el bienestar. Para esto, definiremos las variables económicas involucradas en las decisiones del administrador, deteniéndonos en la estructura de costos, siempre desde el análisis integral de la ciencia económica, lo analítico, lo gráfico y la formalización matemática. Se trata de un eje en donde se percibe de una mejor manera la aplicación de la microeconomía a la toma de decisiones empresariales A lo largo del mismo, se explicarán los diferentes tipos de costos, los plazos y las etapas del ciclo de vida de la empresa y los indicadores técnicos y fundamentales para tomar decisiones como la expansión, el aumento de producción, el mantenimiento o incluso el punto de cierre. Es un eje con una directa intención práctica, que ayudará a aterrizar los conceptos para su uso directo en la toma de decisiones empresariales. |
es |
dc.language.iso |
es |
es |
dc.publisher |
USAM |
es |
dc.relation.ispartofseries |
LEC ECO;0017 2021 |
|
dc.subject |
Costos |
es |
dc.subject |
Economía |
es |
dc.title |
Definición de costos |
es |
dc.type |
Lectura |
es |