DSpace Repository

Plan de negocio, y su impacto en la rentabilidad de la empresa Contex, San Pablo de Heredia, año 2022 – 2023

Show simple item record

dc.contributor.author Ovares Conejo, Roy Stwart
dc.date.accessioned 2023-12-22T19:06:16Z
dc.date.available 2023-12-22T19:06:16Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier.uri localhost/xmlui/handle/11506/2259
dc.description The business environment of Contex is about ecological t-shirts and blouses, with promotional logos such as Sloth Bear, Pura Vida slogans and personalized designs that customers require for national commerce. It is done by serigraphy and sublimation.Contex is a company that was born making t-shirts, then dedicated to the manufacture and sale of t-shirts already working on its own, as well as design and art in serigraphy, with fifteen years in the market. Its owners, Mrs. Sonia Inés Conejo Gonzalez and Mr. Carlos Luis Ovares Murillo, have many years of experience in the textile area, however, they have no technical knowledge, therefore, the operation of the company has been completely of own ideas and knowledge of the market that has led them to restructure a little the way of working, the existing controls have been implemented, depending on the circumstances of the company. Within its short-term plans, the expansion of the company in the market is sought, making more customers of shops and souvenirs. During the preparation of this project it is found that a diagnosis of its basic controls determined some deficiencies at the administrative, productive and financial level, which must be corrected to minimize the risk of losses and to be able to generate a plan that leads them to have a better profitability. Among the problems encountered and from which the proposal is developed, it is detailed that: They do not have inventory of finished products, this makes it impossible for them to know if there is idle inventory or losses. There is no financial plan that allows them to define how much money they have in order to make decisions about buying, investing, cutting expenses and investments that make the business prosper. There is no budget which determines how many projects must be done in order to meet the expectations of the month. Although they have controls in notebooks, some improvements are necessary in order to have more accurate information in a timely manner for better profitability. The solutions must focus on the most important points of the deficiencies found, the corporate image must be improved, the quality of the products and services marketed, the valuation made by customers, technological skills, management and direction skills, organizational skills and corporate strategies that have previously been successful. es
dc.description.abstract El entorno empresarial de Contex es sobre camisetas y blusas ecológicas, con logos promocionales como Oso Perezoso, lemas de Pura Vida y diseños personalizados que los clientes requieran para el comercio nacional. Se realiza por medio de serigrafía y sublimación. Contex es una empresa que nació maquilando camisetas, luego se dedicada a la confección y venta de camisetas ya trabajando en lo propio, así como al diseño y arte en serigrafía, con quince años en el mercado. Sus propietarios, la Sra. Sonia Inés Conejo Gonzalez y el Sr. Carlos Luis Ovares Murillo, cuentan con muchos años de experiencia en el área textil, sin embargo, no tienen conocimientos técnicos, por lo tanto, el funcionamiento de la compañía ha sido completamente de ideas propias y conocimiento del mercado que los ha llevado a ir reestructurando un poco la forma de trabajo, los controles existentes se han ido implementando, dependiendo de las circunstancias de la empresa. Dentro de sus planes a corto plazo se busca la expansión de la empresa en el mercado, haciendo más clientes de tiendas y souvenirs. Durante la elaboración del presente proyecto se encuentra que, un diagnóstico de sus controles básicos determinó algunas deficiencias a nivel administrativo, productivo y financiero, las cuales deben subsanarse para minimizar el riesgo en pérdidas y poder generar un plan que los lleve a tener una mejor rentabilidad. Dentro de los problemas encontrados y de los cuales se desarrolla la propuesta, se detalla que: No cuentan con inventario de productos terminados, esto les imposibilita saber si existe inventario ocioso o pérdidas. No existe un plan financiero que les permita definir con cuánto dinero cuentan a fin de tomar decisiones de compra, inversión, recortes de gastos e inversiones que hagan prosperar el negocio. No existe un presupuesto el cual determine cuántos proyectos deben hacer para poder cumplir con las expectativas del mes. Aunque cuentan con controles en cuadernos y libretas, algunas mejoras son necesarias a fin de tener información más precisa de forma oportuna para una mejor rentabilidad. Las soluciones deben enfocarse en los puntos más importante de las deficiencias encontradas, se debe mejorar la imagen corporativa, la calidad de los productos y servicios comercializados, la valoración hecha por los clientes, habilidades tecnológicas, habilidades de gestión y dirección, habilidades de organización y estrategias corporativas que previamente hayan sido exitosas. es
dc.language.iso es es
dc.publisher U San Marcos es
dc.relation.ispartofseries TFG LIC ADM;0020 2023
dc.subject Plan de negocios es
dc.subject Industria textil es
dc.subject Pequeña y mediana empresa es
dc.subject PYMES es
dc.title Plan de negocio, y su impacto en la rentabilidad de la empresa Contex, San Pablo de Heredia, año 2022 – 2023 es
dc.type Tesis es


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account