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Creatividad y vigilancia tecnológica

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dc.contributor.author Mendoza Ortega, Carlos
dc.date.accessioned 2023-06-22T00:32:11Z
dc.date.available 2023-06-22T00:32:11Z
dc.date.issued 2021-05
dc.identifier.uri localhost/xmlui/handle/11506/1980
dc.description The entrepreneur's task is a tough one. He can be surprised at any time by the appearance of new products, new technologies, new competitors or changes in customer tastes, which can seriously threaten the smooth running of his company. The history of the industry is full of examples of companies, or even entire industries, that succumbed to the sudden appearance of a new technology. Most vacuum tube manufacturers, for example, did not survive the appearance of the transistor. The entrepreneur, therefore, must be alert, not only to be able to respond quickly to change, but also to take advantage of the new opportunities that are constantly presenting themselves. Moreover, the entrepreneur must avoid trying to invent what has already been invented, as recommended by Japanese managers. The cost of ignorance is very high. In fact, the entrepreneur has always been vigilant. He has talked to customers and suppliers, he has attended trade fairs, he has broken down and analyzed competitors' products, he has read technical journals. He has always carried out what we would today call "traditional" surveillance. In the 18th century, there was already a magazine in Sweden called Den Goteborg Spionen, which reported on technological developments in other countries, such as the manufacture of porcelain. In the past, however, monitoring was simpler. Innovations occurred in only a few countries and the speed of technical progress was slower. Today the situation is complicated: on the one hand, information is growing exponentially. es
dc.description.abstract La tarea del empresario es muy dura. Puede verse sorprendido en cualquier momento por la aparición de nuevos productos, nuevas tecnologías, nuevos competidores o cambios en los gustos de los clientes, que pueden amenazar seriamente la buena marcha de su empresa. La historia de la industria está llena de ejemplos de empresas, o incluso sectores completos, que sucumbieron ante la súbita aparición de una nueva tecnología. La mayoría de los fabricantes de tubos de vacío, por ejemplo, no sobrevivió a la aparición del transistor. El empresario, por tanto, debe estar alerta, no sólo para poder contraatacar con rápidez ante los cambios, sino también para aprovechar las nuevas oportunidades que se presentan constantemente. Además, el empresario debe evitar tratar de inventar lo que está ya inventado, tal como recomiendan los directivos japoneses. El coste de la ignorancia es muy elevado. De hecho, el empresario siempre ha vigilado. Ha hablado con clientes y proveedores, ha asistido a ferias de muestras, ha desmenuzado y analizado los productos de la competencia, ha leído revistas técnicas. Siempre ha realizado lo que hoy denominaríamos una vigilancia "tradicional". En el siglo XVIII ya existía en Suecia una revista titulada Den Goteborg Spionen que informaba de los avances tecnológicos que se producían en otros países, como, por ejemplo, la fabricación de la porcelana. Sin embargo, en el pasado la vigilancia era más sencilla. Las innovaciones se producían en pocos países y la velocidad del progreso técnico era más lenta. Hoy día la situación es complicada: por una parte la información presenta un crecimiento exponencial. es
dc.language.iso es es
dc.publisher USAM es
dc.relation.ispartofseries LEC INNO;0003 2021
dc.subject Innovación es
dc.subject Estrategia empresarial es
dc.subject Creatividad es
dc.subject Gestión tecnológica es
dc.title Creatividad y vigilancia tecnológica es
dc.type Lectura es


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